Köpvillkoren och informationen om personuppgifter finns här på en sida i bloggen för att vi bättre ska kunna bestämma layouten på innehållet. Men informationen gäller i första hand butik Lust & hjärta på adressen www.lustohjarta.se.
Senast uppdaterat: 2025-01-04
Innehåll:
1 Om Lust & hjärta
Lust & hjärta drivs helt på hobbybasis.
Här finns vi:
- Butik: Butik Lust & hjärta är enbart en e-butik med adress www.lustohjarta.se. Vi har inga fysiska butikslokaler.
- Blogg: www.bloggen.lustohjarta.se.
- Facebook: www.facebook.com/lustohjarta
- Instagram: www.instagram.com/lustohjarta
- Threads: www.threads.net/@lustohjarta
Önskar du komma i kontakt med oss kan du skicka ett mejl till butiken@lustohjarta.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
2 Beställning i butiken
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress samt vilket betalsätt du valt.
Är något fel i orderbekräftelsen behöver du omgående kontakta oss med e-post till butiken@lustohjarta.se.
Vi levererar enbart inom Sverige. Om du befinner dig någon annanstans och gärna vill beställa kan du kontakta oss på butiken@lustohjarta.se så ska vi se vad vi kan göra.
3 Leverans
Vi hanterar din beställning så snart din betalning kommit oss till handa. Vi lämnar därefter försändelsen till Postnord samma eller nästföljande dag.
Vi skickar alltid spårbart med Skicka direkt och du kan välja om du vill ha paketet hem till postlådan eller till ett ombud.
Postnords normala leveranstid är därefter 1–2 arbetsdagar.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå, utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid, ska du kontakta oss på e-postadress: butiken@lustohjarta.se.
4 Priser
4.1 Priser i butiken
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset utifrån de nya förutsättningarna.
4.2 Fraktkostnad
Vi följer Postnords prislista för Skicka hem/Postpaket. Vi skickar alltid spårbart.
Om du beställer för 100 kr (efter eventuella rabatter) får du halva fraktkostnaden i rabatt. Om du beställer för 300 kr (efter eventuella rabatter) får du fri frakt.
5 Ångerrätt
Vid köp av varor hos Lust & hjärta har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till butiken@lustohjarta.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Du ska omedelbart och senast inom lagstiftade 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna bör därför skickas väl paketerade och i ursprunglig förpackning.
Om varan är använd eller skadad förbehåller vi oss rätten att från det du betalade för varan dra av en summa motsvarande värdeminskningen.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
- Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
- Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
- Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
- Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
Läs mer om den lagstiftade ångerrätten hos Konsumentverket.
6 Reklamation och klagomål
Vi kontrollerar alla produkter innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas till butiken@lustohjarta.se omedelbart efter att defekten har upptäckts.
6.1 Hur går du till väga vid reklamation?
Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till butiken@lustohjarta.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Skicka även med en bild som visar på vilket sätt produkten är skadad eller på annat sätt felaktig.
Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden.
7 Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
8 Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad alltid förekommer beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
9 Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Du kan ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Om du har ställt in att neka alla cookies kanske du inte kan handla i vissa e-butiker eftersom varukorgen kräver viss hantering av cookies. Mer information kan du hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
10 Personuppgifter
Genom att handla hos Lust & hjärta, skriva recensioner för produkter, kommentera i bloggen eller skicka in tävlingsformulär och liknande accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt. Vi säljer eller lämnar aldrig vidare dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.
Lust & hjärta är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund och i bloggen. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Vi använder inte dina personuppgifter till något annat än att hantera den aktuella beställningen inklusive för bokföringsändamål eller hantera formulärsvar du skickat in. Vi kommer aldrig att skicka nyhetsbrev eller erbjudanden till dig om du inte bett om det.
Informationen nedan är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
10.2.1 Uppgifter i beställningen
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
10.2.2 Recensioner
Om du lämnar en recension på en produkt sparas de uppgifter du lämnar i recensionen.
10.2.3 Inskickade formulär
Om du fyller i ett formulär och skickar in, till exempel svarar på en tävling, sparar vi ditt svar tills det inte längre behövs. Därefter raderar vi det.
10.2.4 Kommentarer i bloggen
Dina kommentarer sparas ”för evigt”. Du kan be oss ta bort dem. Skicka i så fall ett mejl till butiken@lustohjarta.se.
10.2.5 Mejl från dig till butiken
Vi sparar mejl vi får från dig tills ärendet mejlet avser är helt klart. Vi raderar mejl så snart vi bedömer att de inte behövs mer. Det kan hända att vi avhandlat reklamationer eller annat som för säkerhets skull, ur juridisk synvinkel, kan behöva sparas ett tag, men vi sparar inga mejl längre än nödvändigt.
10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Det gäller även mejl du skickar till butiken med avseende på köpet.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker enbart efter samtycke från dig.
10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är:
Paypal. Du kan betala med betalkort utan att ha ett Paypal-konto. Har du ett Paypal-konto kan du förstås använda det.
Stripe. Kortbetalning.
10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer delas med fraktbolaget för att du ska kunna bli aviserad om försändelsen.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.
10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
10.5 Sociala medier
De sociala medierna vi använder har själva ett stort ansvar för behandlingen av per-
sonuppgifter.
När du som privatperson registrerar en profil på Facebook, Instagram eller Threads
godkänner du att de hanterar dina personuppgifter. Som följare av oss på till exempel Facebook har du redan godkänt plattformens regler och till exempel gått med på att ditt namn och bild gjorts offentliga.
Kommentarer du skrivit tar du själv bort om du inte vill att de ska ligga kvar.
10.6 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig i butiken eller bloggen. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
10.7 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. Detta gäller i butiken och bloggen.
10.8 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig i butiken eller bloggen raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
10.9 Ansvarig för dataskydd
Lust & hjärta är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i butiken och bloggen och ser till att reglerna efterföljs.
10.10 Så skyddar vi dina personuppgifter i butiken
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
11 Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
12 Tvist och lagval
Om tvist mot förmodan inte kan lösas i samförstånd mellan dig och Lust & hjärta, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
